Владимир Кръстев – видинската следа в „Просвета Либри”
Електронните учебници, виртуалните класни стаи и онлайн уроците с учител се превръщат в нещо съвсем естествено за днешния ученик и единствения начин, по който образователният процес може да продължи по време на пандемия. За хората, които стоят в основата на създаването на всички тези интерактивни материали, работата е изключително сериозна и отговорна, а всяка следваща стъпка е с единствената цел учениците да преминат по-леко през този така труден за всички период. Днес ви срещаме с човекът, който стои в основата на непрекъснатото развитие на образователната платформа е-просвета – видинчанинът Владимир Кръстев, изпълнителен директор на „Просвета Либри”. За пътя му до издателството и мисията да правиш интерактивно образование за деца, прочетете в следващите редове.
Какви са спомените ти от детството и по-специално Видин?
Живеех във Видин докато учех до 12. клас и всичко беше много интересно. Тогава, сега и във всеки един момент спомените ми от Видин са много хубави. В училище имахме рок група и с момчета свирехме, после се присъединиха и момичета – занимавахме се с музика. Няколко години съм бил радио водещ, докато учех в университета съм бил и диджей в дискотека в Студентски град.
Колкото и да е странно, всичко това ми помага в работата в момента. Това, че съм музикант и че съм имал достъп до радиото и музикалната техника, както и хобито ми да снимам и да създавам видеа, много ми помага, защото всички тези познания в различни сфери са необходими, когато се създават видео уроци с учител или другите материали в платформата е-просвета.
Какъв искаше да станеш като пораснеш? Сбъдна ли се детската ти мечта?
Баща ми и майка ми са лекари – съответно в началото исках да стана лекар. Тогава си казвах -„искам да стана като тати – очен лекар”. За щастие или за нещастие не станах лекар, но не съм и имал мечтата да правя това, което правя в момента, защото не съм знаел, че то съществува в този му вид. Към днешна дата обаче мога да кажа, че съм много доволен и удовлетворен от това, което правим. Още повече, че вече то има смисъл – виждаме награди, ползва се от цяла България, правим образование.
Какво те доведе в „Просвета Либри”?
Всъщност, историята е много интересна, защото аз не съм кандидатствал директно по обява. Имах комуникация с хора от „Просвета Либри” без да знам за какво точно става на въпрос и какво търсят. Дори първия път имах уговорка да дойда и отказах, което щеше да бъде огромна грешка, ако не се беше случило така, че дойдох за втори път. Преди горе-долу 10 години те имаха нужда от човек, който да им помогне с техния електронен магазин. Дойдох, срещнах се с тях, направихме няколко разговора, харесахме се и може би съм успял да покажа неща, които те са търсили тогава, и ми предложиха да започна да работя при тях и да създадем този нов електронен магазин по онова време.
Сега, като се замисля, стартирах в „Просвета Либри” преди 10 години в позицията си на техническо лице в електронен магазин, минах през създаването на електронния магазин, през поддръжката и комуникацията с клиенти и кол центъра. Впоследствие минах и през създаването на електронните учебници, снимал съм много голяма част от видеата, които използваме в учебниците. Минал съм през абсолютно всичките етапи, както би трябвало да мине един ръководител и директор – човек, който в последствие трябва да организира работата на голям екип от хора. Сега ми е много по-лесно да управлявам всяко една звено и да мотивирам моя екип.
Как в „Просвета Либри” успявате да отговорите на нуждите на българското образование, като се има предвид дигитализацията във всички сфери на нашия живот? Как разбирате коя посока има нужда от развитие и кои са правилните действия?
„Просвета Либри” е издателство, което е с огромна история в годините – то е създадено през 1945 г. От 10 години ние правим електронни учебници и електронно съдържание, това е един немалък опит. Успяваме по няколко различни начина – първият от които е, че имаме колеги действащи учители и преподаватели, които ни консултират. Ние не сме софтуерна фирма, която създава много красив сайт, a издателство. Имаме зад себе си автори, редактори и методици – хората, които правят съдържанието. В моя екип имаме различни специалисти – графични дизайнери, мултимедийни дизайнери, програмисти, тонрежисьори, монтажисти, различни хора, които създават съдържанието на техническо ниво.
„Е-просвета” е платформа, която ние създаваме в „Просвета Либри” в България, тя не е чуждестранна платформа, която ние сме купили, и се опитваме да адаптираме имайки опита, знаейки какво се случва и какво е нужно на училището и учителите. Издателството е и част от асоциацията на европейските издатели – имаме експертиза, опит и комуникация, виждаме какво се прави, но го правим адаптирано за България, защото не всичко, което работи в Дания например, би работило и в България.
Няма как да не те попитам за периода, в който в рамките на дни трябваше да се премине от присъствена в онлайн форма на обучение. Тогава със сигурност върху вас се е изсипал огромен товар. Какви бяха първите мерки, които взехте и каква беше тяхната цел?
Преди да се заговори за пандемията в този сериозен аспект с локдауна, имаше обикновена грипна епидемия – учениците бяха грипна ваканция и нямаха достъп до училище. Тогава имаше информация от Министерството на образованието и науката (МОН), че е много трудно, учениците ще изгубят много знания, няма как да се навакса. При нас в „Просвета Либри” буквално за една вечер се роди идеята да направим запис на видео урок с учител, който да застане пред интерактивна дъска и да проведе един учебен час дистанционно – все едно е пред своите ученици.
За една нощ организирахме всичко, защото ние имаме опита, имаме студио, записвали сме подобни неща като обучения за учители и беше много лесно, също така имаме достъп до уникално качествени учители и преподаватели. Направихме първия урок по следния начин – един от нашите колеги и преподаватели с голям опит Весела Михайлова направи урок по български език, който не записахме, а направихме в реално време, излъчвахме го в youtube и facebook страницата на издателството съвсем свободно и безплатно. Направихме го в реално време, защото така учениците можеха да задават въпроси в чат форма към учителя.
Бяхме много притеснени, няма да крия, не знаехме какво ще се случи. За първи път в България се правеше такова нещо, но наистина се оказа че е много полезно. Установихме го от това, че учениците започнаха да задават въпроси, след като мина урока. Всички те бяха смислени – въпроси по темата, въпроси на деца, които не са разбрали нещо или искат да уточнят нещо. Видяхме, че това работи и започнахме да излъчваме на живо и след това да публикуваме по 2-3 урока седмично – така се роди инициативата „Учим онл@йн с учител”. Дойде обявената пандемия, стана още по-тежко и тогава имахме един огромен стриктен график.
В студиото записвахме всеки ден по може би 4-5 урока, след това излъчвахме и качвахме в платформата. Ние бяхме и първото издателство, което отвори достъпа до платформата е-просвета с всичките учебници, упражнения и видео уроци напълно безплатно за цяла България. Вярвам, че това е оценено и че най-малкото сме помогнали на учениците тогава.
Наскоро получихме двойна награда за „Най-добър образователен продукт в Европа” за 2021 г. – тя е както за е-просвета, така и за инициативата „Учим онл@йн с учител”. Към днешна дата това ни носи мотивация и ни удовлетворява, защото сме си свършили работата и огромно жури от Европа признава, че ние сме успели в тази трудна ситуация да реагираме много бързо и да създадем уроци с учител, които да симулират присъствието на учениците в класната стая и от там те да могат да наваксат пропуснатия материал.
Електронни учебници, уроци с учител на запис… как виждаш бъдещето на образованието в технологичен план? Може ли нещо ново да се случи, което да го подобри?
Наистина вярвам, че технологията може да подобри образованието, но трябва много да се внимава. Ние също споделяме вярването, че дистанционното обучение е трудно както за учениците, така и за техните родители и че не трябва да се прекалява с компютрите. Във всяко едно нещо, което правим, се опитваме да намерим баланс. От друга страна обаче, наистина вярвам, че технологиите и нещата, които може да правим с тях в посока образование, много могат да допринесат за развитието на всеки от нас. Чрез електронните технологии ние имаме много начини за достъп до информация, защото използваме всички наши сетива – виждаме, чуваме, можем да прочетем, да видим клипче…
Това, което ние правим, е да търсим начин как една технология може да влезе в образованието. Пример за това са 360-градусовите панорамни изображения, които ние преобразуваме в образователен ресурс. Ученикът застава в центъра на едно място, може да се завърти и да разгледа, да чуе дикторски запис с повече информация. От септември започнахме и две нови инициативи – видео уроци на жестов и гласов синтез на текстове в учебниците. Децата, които не могат да четата или имат други специални образователни потребности натискат и могат да чуят текста генериран от компютър.
За да разберете повече за това как се създават електронните учебници и онлайн уроцит с учител, можете да видите в този видеоматериал.