Психологът Доника Боримечкова: истина или мит е екранната зависимост?

Психологът Доника Боримечкова: истина или мит е екранната зависимост?

Откриваме кампанията „Дигитална хигиена“ с темата за децата и екраните и по-специално: истина или мит е екранната зависимост. Наш гост е Доника Боримечкова – детски психолог и терапевт, която повече от 12 години работи много активно с деца. Освен че темата е част от нейната професия, тя се вълнува от нея и като родител. В настоящия разговор ще сведем широкия казус „Деца и екрани“ до няколко конкретни въпроса и ще говорим за най-малките – децата от 0 до 3 години, където всъщност е и фокусът в работата на Доника.

Едно от следствията на принудителната социална изолация, която преживяхме по време на пандемията, е, че все по-често чуваме за „екранна зависимост“ при децата. Думата „зависимост“ е със силна натовареност – правим връзка с тежки състояния като алкохолна, наркотична и хазартна зависимост. Има ли екранно зависими деца? Истина или мит е това?

Доста родители споделят за това, което ние наричаме общопопулярно „екранна зависимост“ в поведението на децата си. Те забелязват трудното откъсване на децата от устройствата с екран, така че от тази страна наистина изглежда като „екранна зависимост“. Подобно нещо всъщност е трудно да бъде класифицирано по този начин, особено когато говорим за най-малките. Там екраните вредят по малко по-различен начин. Там говорим за едно много експанзивно развитие в неврологията на детето: много бързо се развиват невроните, сетивата се свързват по различен начин с паметта, в съзнанието на детето се появяват много емоции, явления и проявления. Там по-скоро става въпрос за една прилепчивост откъм сетивност, тъй като екранът е много по-ярко сетивен – имаме звук, картина – нещо, което се движи – и детето е много силно и интензивно привлечено.

Понеже говорим за сетивност и сензитивност, това, което наблюдаваме при малките от 0 до 3 години, е, че останалите сетива започват да изостават, т. е. вкусът не е толкова ясен и явен. Заради това и наблюдаваме малки деца, които се хранят пред екран. Трудно е храната само като храна, като стимулация да ги привлече. Затова забелязваме деца, които не реагират, когато ги викат по име, деца, които са все едно са погълнати от екраните и ако не се обърне навреме внимание на това, то може да доведе до доста по-сериозни чисто поведенчески затруднения и проблеми.

Има едно изследване, което колеги направиха – че благодарение на това ранно излагане на екрани наблюдаваме поведение доста подобно на аутистичното. Не казвам, че е същото, но много прилича на проявите на аутистичния спектър. Така че наблюдаваме нещо подобно на поведение на зависимост, но не е точно това. Световната здравна организация по отношение на екраните говори за така нареченото „игрово разстройство“, което е по-скоро в посока на зависимост от хазарта. И педиатрите все още трудно могат да застанат с ясна позиция по въпроса. Те виждат други проблеми – в по-горна възраст проблеми със зрението, ендокринологични проблеми, свързани със застояването пред екрана, но не заради самия екран, а заради лошата стойка и свръхстимулацията от екраните.

Чували сме неведнъж родители да споделят, че малките им деца се справят с електронни устройства учудващо добре. Сякаш новото поколение се ражда научено да борави с технологиите. Дори ги наричаме „дигитално поколение“. Примерът на родителите, които често се появяват пред децата с телефон в ръка или работят на лаптопа, ли е от решаващо значение или малките деца днес наистина имат вродено влечение към екраните и „усет“ за начина на работа на тези устройства?

Днешните родители са първото digital native поколение – това е поколение, родено по време на бума на дигиталното. Те са първото поколение, което имаше този контакт с дигиталната реалност, така че е съвсем естествено да го предадат на децата си. Като се замислим реално погледнато децата ни са потопени в дигиталното още преди да се родят, защото ние започваме да се интересуваме например от това какво означава да очакваш дете – търсим в интернет, търсим родителски групи – отново в интернет. Ние самите сме потопени в дигиталното и е съвсем естествено децата да придобиват знания и умения и през личния пример на родителите, и през собствения си опит, който натрупват. Факт е, че устройствата стават все по-дружелюбни и е „детска игра“ да ги използваш.

Когато говорим за ранната възраст – от 0 до 3 години, много изследвания посочват негативното влияние на екраните върху детския мозък. Коя е подходящата възраст да въведем децата в света на дигиталното без това да е толкова опасно за тях (при условие, разбира се, че екранното време е премерено)? И как дефинираме екранно време, какво включва то?

„Екранно време“ е хубаво да бъде формулирано като „време, прекарано пред екран“. Независимо дали е лаптоп, компютър, телефон или таблет – това е екранно време. Много е важно да си даваме ясна сметка, че има различен тип екранно време. Трябва да знаем какво точно прави детето пред екрана. Когато говорим за тази възраст – не само 0-3, но и до към 6 години, от изключителна важност е не толкова броят минути, прекарани пред екран, а това какво се прави пред него, както и това до детето да има възрастен, който да прави връзката между дигиталната реалност и физическата, защото това е трудно за децата в ранната възраст. Присъствието на възрастен в началото позволява на детето много по-лесно след това да саморегулира времето си пред екран.

До 2-годишна възраст педиатрите, психолозите, невролозите и психиатрите препоръчваме да няма екранно време, т. е. то да бъде сведено до минимум, защото е невъзможно съвсем да лишим живота си от екрани. Но поне до навършването на 2 години е важно детето наистина да няма ежедневен контакт с екрана и комуникацията с такъв да бъде да се чуят с баба и дядо, когато са на почивка например. Това е нещо, което придобихме като опитност по време на пандемията – често се чувахме с близки по този начин, с видеоразговори, а това доста подкрепя социалната връзка на мъниците с близките им.

Към 3-годишна възраст може да се предлага и малко по-различно съдържание. Времето пред екран за деца между 2 и 4 години е 10 до 15 мин. дневно, като не е добре те да бъдат давани наведнъж, а да бъдат разпределени на няколко порции през деня. За около 2-3 мин. може да се изгледа с детето едно кратко филмче и след това да се коментира с него какво е видяло, какво му е направило впечатление и родителят какво е харесал – за да има наистина връзка с реалния свят, не само с дигиталния.

Да поговорим за екраните и храненето: има много „злояди“ деца и гледката на 2-годишно дете, хранещо се пред таблета или телефона, не е необичайна. Какви са Вашите препоръки конкретно за този случай, когато храненето е проблем и родителите са принудени да опрат до екраните?

Доста родители казват, че целта оправдава средствата и важното е детето да бъде нахранено, но това не е точно така. По този начин използваме екрана като залъгалка, а малкият човек все пак има право на мнение – да каже кое му харесва, кое му е вкусно и кога е гладен. Използвайки екран, детето се увлича в нещо друго и храната не е във фокуса на неговото внимание. Тогава настъпват и промени във вкусовите перцепции на децата. Педиатри споделиха, че след пандемията деца, които са прекарвали дълго време пред екран, започват да търсят много по-силно вкусово изразени храни – повече солено, повече кисело и т.н. Причината за търсенето на екстремни като вкус храни е, че това сетиво започва да не усеща по начина, по който е усещало преди. Съветът ми към родителите, които са започнали вече с хранене пред екран, е да предоговорят екраните и храненето и да поставят поредност: ще гледаш филмче или ще чуеш песничка, след като си изядеш храната. Много вероятно е в началото да има бунт и поне три до пет хранения да се пропуснат, но на следващия ден нещата ще се подобрят.

Имам спомен от личната си практика: един симпатичен 6-годишен младеж ми се скара и ме попита: „Защо си казала на мама, че не мога да ям докато гледам детско?“ Определено не беше щастлив от моята препоръка. Обясних му, че докато гледа екрана мозъкът му е зает с това, което вижда и езикът му няма възможност да каже на мозъка дали тази храна му е вкусна или не и той всъщност не е сигурен какво е изял. Той ме погледна и каза: „Да, всъщност аз наистина не знам какво ям.“ За да можем да им помогнем да оценят храната и да не я превръщат в просто пълнеж, е добре да имаме уговорки около екрана и моментите на хранене. Това е валидно и за възрастните, не само за децата.

Живеем в доста забързано време, в което родителите са свръхангажирани. Ежедневието често е безкраен лист от задачи, които просто трябва да бъдат изпълнени и затова родителите прибягват до телефона или таблета, за да се занимават с нещо малчуганите, докато те довършват някаква работна задача или домакинско задължение. Какви практически съвети бихте дали на родителите на малки деца в подобни ситуации? По какъв друг начин могат да ги забавляват, за да не прибягват до екраните? Какви заместители биха могли да влязат в употреба?

Не е задължително да бъдат заместители – по-скоро може да се повиши ефективността на това, което се случва. Например да се поставят задачи на детето: гледаш филмче, но искам след като приключа с моята задача и ти с гледането, да ми разкажеш какво точно си видял. Сещам се в момента за едно доста популярно филмче сред мъниците, особено в тази ранната възраст – „Маша и Мечока“. В него има доста морални и етични казуси, така че би могло да се използва първо да се обогати речника на детето, а след това да се повдигне и въпросът за чувствата на другия – как се е почувствал Мечока, когато Маша е направила нещо например. Това подкрепя детското развитие и е време, което родителят прекарва пълноценно с детето си, така че не е задължително винаги да бъде заместено.

Много често в още по-горната възраст – I-II клас чуваме от децата, че им е скучно и че те заради това посягат към устройствата. Всъщност няма нищо лошо на едно дете да му е скучно, защото когато в ранната възраст е оставено да скучае, то прибягва до фантазията си и успява да измисли доста креативни забавления и занимания само. Това подкрепя самостоятелността и креативността. Да, определено подкрепя и тревогата какво точно се случва в другата стая докато е тихо, но е в по-сериозна помощ да оставим детето да скучае на тази възраст, а не да му връчим таблета.

Така е, всички сме виждали малки деца, които сякаш намират нещо невероятно в съвсем обикновени предмети и успяват да се забавляват по много креативен начин.

Безценното на тази много ранна възраст е, че едно дете може да се спре и в продължение на час да разглежда едно камъче и всъщност да е изключително впечатлено от това, което вижда. Не трябва да им отнемаме точно тази вродена наблюдателност и любопитство към простите и обикновените неща.

(Чуйте цялото интервю в прикачения в началото звуков файл.)

Относно автора

Йоана Димитрова

Потомка на стар чипровски род, която избира да остане в родния си край, където чувства, че принадлежи. Вълнува се от автентичните български обичаи и вярвания, величието на природата и всяко доказателство, че един непримирим човешки дух е способен да промени света. Стреми се да открива хоризонти там, където досега са чертани граници. Усеща магията на думите, силата им да влияят, въодушевяват, окриляват. Работи със страст това, което обича, и се стреми да вдъхновява и останалите да следват призванието си. С това допринася към промяната, която иска да види в обичания роден Северозапад.

Прочетете и другите материали на автора тук