Основателят на „Сайофис.тех“ Сибил Бойчев: Време е да изберем Северозапада!
Сибил Бойчев е родом от Монтана, обича технологиите и още като ученик започва да прави сайтове и да се занимава с всякакъв вид техника. „Интересното е, че сега живеем в свят, който в моето детство беше научна фантастика – носим таблети в ръце, можем да говорим от устройства на китките ни – все неща, които тогава можеха да се видят само във филми от типа на „Стартрек“, споделя Сибил.
Животът му се развива заедно с развитието на технологиите, които през годините заемат все по-важно място в ежедневието ни. Учи компютърни системи и технологии в Русенски университет „Ангел Кънчев“, работи като журналист в телевизията, след което и като учител по информатика, а понастоящем има фирма, чиято сфера на дейност също е тясно свързана с технологиите.
Сибил с благодарност разказва, че дължи постигнатото на своя гимназиална учителка – Елка Бабачева от ГПЧЕ „Петър Богдан“ в Монтана, която навремето го заставя да вложи младежкото си неподчинение и недоволство от незадоволително функциониращата образователна система в създаването на нещо градивно и смислено. Години по-късно той го създава. Връща се от Русе в родната Монтана и преди малко повече от година заедно със своя съмишленик Борис Еленков основават„Сайофис.тех“ – търговско дружество, което предлага продажба, отдаване под наем и поддръжка на разнообразна офис техника, както и услуги като уеб и графичен дизайн, консултации и обучения.
Идеята за съвместното начинание на двамата монтанчани е вдъхновена от въпрос, който Стив Джобс задава в известната си реч пред Станфордския университет. Когато се питат:„Щастлив ли съм с това, което правя?“ и двамата отговарят отрицателно. Поглеждайки ситуацията през призмата на градивното, Сибил и Борис извеждат простичко определение на личната си представа за щастие: да се чувстват полезни с това, което могат да правят най-добре. Следвайки този принцип, създават дружеството, което стартира като проект от бюрото по труда. „Човек трябва да обича работата си, за да е добър в нея. Не можеш да избереш професионално направление само заради високата заплата. За да печелиш добре, трябва да си добър. А ако не си щастлив с това, което правиш, няма и да си добър в него“, убеден е Сибил.
Както подсказва името на „Сайофис.тех“, което идва от„високотехнологичен офис“, идеята на фирмата е да помогне на хората в дейността им, запознавайки ги с наличието на нови технологии и тяхната полезност. Веднъж интегрирани, технологиите допринасят много за подобряването на системите за образование и обучение на младежта и имат съществено иновативно действие върху методите и практиките на бизнесите.
„Най-голямо удовлетворение усещаме, когато помагаме на тепърва стартиращи фирми. Дали ще правим уебсайта им или ще предоставим някаква техника за офиса – чувството да си част от този процес е чудесно“, развълнувано споделя Сибил. Истински го радва и фактът, че сред клиентите им има все повече млади хора. Вече е срещнал неколцина, които са напуснали големия град и добре платените си длъжности, за да се завърнат по родните си места в Северозапада и да развият там собствени проекти – един се заема да усвои изкуството на дърворезбата, друг отваря собствена месарница, трети – фирма за професионално почистване. „По щастливи хора не съм виждал“, с усмивка добавя Сибил.
„Сайофис.тех“ развива дейността си в Северозапада – Враца, Монтана и Видин. „Идеята е да обхванем малките населени места, защото на тях почти никой не обръща внимание. Хората се радват много и са благодарни“, разказва монтанчанинът. Сибил споделя, че уважава и се възхищава на мотивираните хора, живеещи в селата, които са отдадени на каузата да подкрепят развитието на населеното си място: „Пример за подражание са хората от село Хайредин, които събират средства за закупуване на полезни и интересни неща за децата от местното училище, за да не се чувстват те по-назад от тези, които учат в градовете.“
В момента „Сайофис.тех“ е в процес на разрастване – търсят мотивирани хора, които да станат част от екипа. Една от важните каузи на фирмата е да дава шанс на младежите. Основателите и вярват, че по този начин могат да послужат като трамплин в бъдещата кариера на младите хора в региона, помагайки им да изградят стабилна основа от знания, умения и трудови навици – всичко необходимо за по-нататъшно развитие в сферата. „Местните младежи са иновативни, креативни, с разнообразни интереси и умения – това е потенциал, който трябва да бъде забелязан и подкрепен, за да се развие“, категоричен е Сибил, който е и председател на фондация „Северозападен институт за младежки политики“.
Макар и дейността на „Сайофис.тех“ да е тясно ограничена в IT сектора, нейната мисия има много по-широк обхват. През месец април миналата година дружеството дава начало на кампанията „Избирам СевероЗапада“ – чиято цел е да обедини хората, предлагащи свои продукти и услуги в северозападния регион.
Кампанията се развива в две посоки. Първата е свързването със социално отговорни бизнеси и насърчаването им да предпочетат местни услуги и продукция и така да помогнат не само на себе си с по-качествен избор, но и на общността, в която живеят. На фирмите, които подкрепят идеята, ще бъде издаден специален сертификат. Условието е минимум 70% от техните продукти и доставчици на услуги да бъдат от Северозапада.
Втората посока на кампанията е създаването на собствена търговска марка, която да отличи произвежданите в територията на региона продукти и местни услуги от останалите, предлагани на пазара. За отграничаването ще се погрижи специален стикер на кампанията, с който хората от региона ще обозначат собствената си продукция и услуги. „Да изберем Северозапада и с портфейлите си – това е истинската подкрепа за местното производство, която би променила ситуацията в региона“, смята Сибил.
Важно е да се отбележи, че етикетът няма да се дава като белег за качество. Фокусът на кампанията е върху това повече хора да започнат да избират местните производство и услуги и така съвместно да подкрепим развитието на региона. „Искаме хората да опитат предлаганото от Северозапада, дали ще се върнат отново към него, зависи от самите продукти и услуги. Ако те не са качествени и способни да се подобряват, ще изчезнат. Ако този продукт не е добър, а търсене има, ще се намери някой да подеме инициативата и да създаде по-добър. Пазарът се саморегулира. Усъвършенстването и иновациите идват от конкуренцията в бизнеса. Важното на този етап е да създадем търсене за местната продукция“, обяснява Сибил.
Бойчев смята, че в Северозапада хората разполагат с всевъзможни блага – чист въздух, качествено производство, добри специалисти и перспективни възможности за нови начинания. Казва, че да работи в Монтана като подкрепя развитието на родния си край, придава истински смисъл на работата му.
Оглеждайте се за етикета „Избирам СевероЗапада“. Със закупуването на тези продукти и услуги ще насърчите не само местното производство, но и развитието на туризма, изкуството и културата в региона. Използвайки предложеното от малките бизнеси в Северозапада, ще помогнете на местните да останат там заедно със своите семейства и да продължат да се развиват… у дома. Време е да изберем Северозапада!
Всички, които се интересуват от кампанията „Избирам СевероЗапада“ и искат да се включат като партньори, могат да намерят повече информация на сайта на дружеството или да се свържат със Сибил Бойчев: boychev@scioffice.tech, тел. 0896 118 226.